| Author |
Bericht |
Don Wagstaff
Member
|
# Geplaatst: 26 Jul 2010 17:57
Dag allemaal,
Hier ben ik mijn materiaal aan het voorbereiden voor de nieuw werkplaats
|
Don Wagstaff
Member
|
# Geplaatst: 26 Jul 2010 17:58 ° Edited by: Don Wagstaff
en nog een
|
Bernhard
Member
|
# Geplaatst: 29 Jul 2010 04:15
Hallo Don,
Wat voor een werkplaats ga je bouwen?
En wat voor een werk ga je in deze werkplaats uitvoeren.
Het lijkt me interesant om zoiets zelf to bouwen.
Gebruik je oud gereedschap om dit te doen.
ik zie het al te veel vragen, als het kan laat het verloop van de bouw zien.
Groetjes Bernhard.
|
Dulcimer
Member
|
# Geplaatst: 31 Jul 2010 05:15
Hallo Don,
Ik heb wel eens een demonstratie gezien van 't maken van balken uit een boomstam met een kantenbijl. Om de 20 cm. werd de stam ingezaagd nadat eerst met een strak gespannen inktlijn een markering was aangebracht. Daarna werd het buitenste hout weggekapt met de bijl tot aan het eind van de inzagingen. Zwaar werk! Ik kan op de foto's overigens niet zien of jou bijl een kantenbijl is. Ik was kort geleden overigens in de Vogezen waar veel vakwerkhuizen staan; op het eiken zag je duidelijk de inkepingen van dissels waarmee de balken uit de stam werden gekapt.
Ik zelf heb kortgeleden een bijgebouw gemaakt van vers gekapt eiken; wellicht ten overvloede enige tips; als je houten pennen gebruikt om de verbindingen te zekeren dan moeten die van droog hout zijn. Bij pen en gat verbindingen tussen bovenzijde pen en het gat een halve centimeter vrij houden i.v.m. krimp ( verbinding wordt anders uit elkaar gedrukt als het hout krimpt). Scheuren in het hout door te snelle droging is deels te voorkomen door de kopse kanten in te smeren met parafine of verf.
Succes met het bouwen van je werkplaats, ik zal je vorderingen volgen
Groet,
Frans
|
Don Wagstaff
Member
|
# Geplaatst: 31 Jul 2010 12:56 ° Edited by: Don Wagstaff
Hallo,
Bernard, Het is meer een werkruimte binnen en oude schuur die ik ben ook aan het opknappen. Ik ben meubelmaker, nu al deze twee jaar zonder werkruimte voor mijn machines - die zit nu in de bijkeuken zonder aansluiting tot stroom. Een idee van de gereedschappen die ik gebruik is hier te zien URL
Gezien ik heb geen stroom voor mijn machines ik doe bijna alles met hand gereedschappen.
Mijn bijl is wel een kantbijl. Hij is 10 jaar oude of zo, dus niet oude, maar hij is niet een typische midden Europese kantbij met enkele vouw. Hij is een Scandinavische model met double vouw.
Frans, die mannier waarop jij heb het omschrijven is min of meer die methode ik gebruik. Dat gezegde , er zijn interessant variaties om een boomstam te bekanten.
|
Don Wagstaff
Member
|
# Geplaatst: 31 Jul 2010 13:06 ° Edited by: Don Wagstaff
meer fotos
|
Bernhard
Member
|
# Geplaatst: 3 Aug 2010 04:56
Hi Don,
Ik heb net even naar je gereedschap gekeken, dat ziet er erg mooi uit.
Ik vind de japanse zagen ook heel erg goed en heb daar ook een paar van om te gebruiken.
I was ook van plan om schaven to maken maar ben er tot nu toe niet aan toe gekomen.
Veel plezier met het bouwen.
|
Don Wagstaff
Member
|
# Geplaatst: 4 Aug 2010 13:56
Hallo Bernhard,
Ja, soms vergeet het dat nieuw gereedschappen horen ook bij dit forum er is zo veel over de ouwe. Over de Japanse zagen, ik gebruik alleen deze zagen sinds het begin van mijn houtbewerking leven . Met andere zagen heb ik geen ervaring behalve soms met een spanzaag maar die heeft ook Japanse tanden.
Schaven is een andere verhaal. Ik vind het heel fijn deze schaven te maken en te gebruiken. Wel de moeite waarde.
Groentjes
Don
|
Don Wagstaff
Member
|
# Geplaatst: 3 Sep 2010 15:01 ° Edited by: Don Wagstaff
XXXXX
|
Don Wagstaff
Member
|