Ambacht en Gereedschap  
 ° Onderwerpen ° Antwoord ° Statistieken ° Registratie ° Zoeken °
Nu on-line:
Gasten - 2 ; Leden - 0
Grootste aantal gebruikers on-line: 157 [7 Sep 2009 10:19]
Gasten - 157 / Leden - 0
Ambacht en Gereedschap / Meubelmaken / Wie heeft er ervaring met caseine houtlijm?
Author Bericht
David Kuipers
Member
# Geplaatst: 23 Feb 2010 11:11

Wie heeft er gewerkt met caseine houtlijm, of kent de voor- en nadelen van deze lijmsoort?
Met vriendelijke groet, David Kuipers

Ton Vinken
Member
# Geplaatst: 26 Feb 2010 08:22

Beste David:
Ik heb weinig ervaring met deze lijm maar heb er vroeger wel mee gewerkt. Hij wordt steen hard en en kan redelijk tegen vocht maar gaat een reactie aan met metaal.Als je op de volgende site kijkt daar staat een beschrijving hoe je hem zou kunnen maken. Laat nog eens weten wat je er mee doet en wellicht is het draaiorgel forum wat voor je. Hier hebben ze vooral aandacht voor verzamelen. Op het draaiorgel forum staat een discusie over beenderlijm en deze is wel heel simpel te maken. Ik hoop je een beetje geholpen te hebben.

http://users.telenet.be/werner.de.wree1/1%20olieve rf.htm

http://86.83.97.165/orgelforum/

David Kuipers
Member
# Geplaatst: 26 Feb 2010 10:59

Dag Ton,

Bedankt voor de informatie!
Mijn bedoeling is de lijm te proberen bij het maken van een stoel.

Met vriendelijke groet,
David

Ton Vinken
Member
# Geplaatst: 1 Mar 2010 08:45

Beste David:
Op het orgel forum hebben we zo een discusie gehad over beenderlijm en om een heel verhaal kort te maken het zou ook moeten lukken met Gelatine. Als er mensen zijn op dit forum die hier ervaring mee hebben dan graag een reactie. Gelatine is eigenlijk hetzelfde als beenderlijm maar dan in een veel zuiverdere vorm. Als dit waar is is er gemakkelijk aan te komen en wel in de supermarkt.

Bernhard
Member
# Geplaatst: 1 Mar 2010 22:14

Hi David,
Ik heb stoelen gemaakt voor de laatste 20 jaar en gebruik alleen nog maar beenderen lijm.
De voor delen zijn: bij het in elkaar zetten heb je niet zo veel klemmen nodig na 3/4 uur kunnen die er af, de lijm heeft dan de hou vast om het in elkaar te houden, ik laat het daarna tot de volgende dag staan om er verder aan te werken.
Mocht je een fout maken( iedereen doet dat wel eens)is het zo gerepareerd, warm maken en uit elkaar halen.
De lijm is heel goed weg te halen, na 3/4 uur is het net nog als hele dikke gelatine en met warm water zo van het hout te halen.
Het enigste nadeel is dat je aan de geur moet wennen.
Dit zijn zo ongeveer de hooft punten voor beenderen lijm.
Veel plezier met het maken van de stoelen.
Groetjes Bernhard

Bugatti stoel
Bugatti stoel
David Kuipers
Member
# Geplaatst: 3 Mar 2010 09:50

Dag Ton en Bernard,

Leuk idee gelatine. Dat ga ik zeker ook proberen.
De bedoeling is de stoel 'cradle to cradle' te maken. Vandaar geen pvac lijm o.i.d.
Daarnaast ben ik nieuwsgierig naar de eigenschappen van caseine lijm.
Het lijkt me een sterke en ook nog enigszins watervaste lijm. Dus vraag ik me af waarom het niet meer gebruikt wordt. Wat de nadelen zijn ten opzichte van bijvoorbeeld beenderlijm of vislijm en ten opzichte van pvac.

Groeten,
David

Uw antwoord
          Uitschakelen *Wat is dat?

» Naam  » Wachtwoord 

forum software miniBB™ © 2001-2006