| Author |
Bericht |
Javaca
Member
|
# Geplaatst: 18 Nov 2007 13:33
Zijn er hier op het forum ook mensen die zelf hun schaven maken?
Zelf vind ik het best leuk om af en toe eens een schaafje te maken, en ik heb veel plannen en schetsen gemaakt om aan grote schaven te beginnen.
De schaafjes die ik tot nu toe gemaak heb zijn van restjes edelhout als palissander en ebben.
Leuk om te doen en handig om te hebben.
|
Martin Hagen
Member
|
# Geplaatst: 18 Nov 2007 16:48
Hallo Javaca,
ik heb zelf al eens een schaaf gemaakt een model wat bedacht is door James Krenov, Hierbij zelf de keerbeitle gemaakt uit staal inclusief tappen, krom buigen en vijlen. De beitel is gemaakt door Ben Hiddink de schaaf is alleen geschikt voor het allerfijnste schaafwerk. Je kunt inspiratie opdoen in dit voor de schavenmaker onmisbare boek: http://www.amazon.com/Making-Mastering-Planes-Davi d-Finck/dp/0806961635 Ik vind dit boek echt een aanrader zeker als je houd van het werken met handgereedschap.
Groet, Martin
|
Ton Vinken
Member
|
# Geplaatst: 24 Nov 2007 07:46
Hallo Javaca:
Wellicht heb je hier iets aan ga naar de rechter kollom onder hobeln.
http://www.holzwerken.de/werkzeug/artikel.phtml
|
Bernhard
Member
|
# Geplaatst: 25 Nov 2007 07:51
Hallo Javaca,
Ja ik had een schaaf nodig om het voor te berijden om te fineren, ik had de bijtel al een paar jaar liggen en heb het toen in 2 uurtjes gemaakt.
De bijten is onder 95 graden er in gezet.
Zal morgen een foto maken en er bij zetten.
Groetjes Bernhard.
|
Javaca
Member
|
# Geplaatst: 28 Nov 2007 17:44
Hier het laatste schaafje wat ik gemaakt heb.
Gemaakt van restjes ebben, been en palissander.
De beitel is gemaakt van een decoupeerzaagbladje.

|
Arne Suverein
Moderator
|
# Geplaatst: 29 Nov 2007 20:43
Ik dacht eerst dat het een 'normale'schaaf op een lopende band was. Bij goed kijken lijkt het een kleine schaaf op de zool van een een heeele grote metalen schaaf, maar ik ben bang dat een heel fijn klein schaafje op de zool van een 'normale' schaaf is. Ziet er mooi uit: complimenten voor de schaaf en ook voor de foto!
-Arne
|
Javaca
Member
|
# Geplaatst: 3 Dec 2007 19:22
Het is een klein schaafje (+\- 5-6 mm breed) op een hele grote schaaf

|
Bernhard
Member
|
# Geplaatst: 5 Dec 2007 04:31
Nou dat ziet er heel mooi uit,
En ga je nu popen huis meubeltjes maken?
Groetjes Bernhard
|
Eef Wamelink
Member
|
# Geplaatst: 5 Dec 2007 17:25 ° Edited by: Eef Wamelink
Hallo Javaca.
Ook ik maak veel schaafjes o,a blokschaven en profielschaven.Nu ben ik bezig met een voorloper naar het model van J Nooitgedacht. De meeeste schaven kan ik ook gebruiken , maar er zij er ook bij die alleen voor de sier zijn en enkele kleine schaven zijn als als flessen opener te gebruiken.
De meeste schaven maak ik van beukenhout maar ik heb ook wel eiken wenge en andere houtsoorten gebruikt. wie heeft er voor mij nog afvalstukken palisander kersen en pokhout over. De foto,s van het gereedschap komen nog, want het lukt mij nog niet ze te plaatsen.
Groetjes Maoters Eef.
 11-6-06
|  afb 2
|  zelfgemaakt gereedschap
|  |
|
Javaca
Member
|
# Geplaatst: 5 Dec 2007 17:33
Da's ook een leuke.
Gebruik je ook messing e.d?
@Bernhard:
Deze schaafjes gebruik ik om de bebalking van een gitaar of luit te schaven.
|
Bernhard
Member
|
# Geplaatst: 5 Dec 2007 21:24
Ik heb een schaaf gemaakt om het hout voor het fineeren ruw te maken.
In een afrikaans Mahonie soort, helaas weet ik niet welke.
Met een eiken bodem.
Groetjes Bernhard.
 Uit elkaar gehaald
|  na gebruik
|  |  |
|
Eef Wamelink
Member
|
# Geplaatst: 9 Dec 2007 18:02
Stoeltjesboor
|
Eef Wamelink
Member
|
# Geplaatst: 21 Dec 2007 19:05
foto van een opgeknapte stoeltjesboor
|
Martin Hagen
Member
|
# Geplaatst: 22 Dec 2007 15:43
Nou Eef,
ik zou het nog een keer proberen want er staan geen fffooooto's
|
Eef Wamelink
Member
|
# Geplaatst: 23 Dec 2007 10:59
hallo met Eef.
Het zal wel aan mij liggen maar het lukt mij niet om foto,s te plaatsen, nou ben ik ook niet zoon held op de computer. Maar op markplaats waar ik ook regelmatig wat verkoop lukt het mij wel om foto,s te plaatsen , volgens mijn zoon is dat een veel makkelijker manier om foto,s te plaatsen dan bij Ambacht & gereedschap.Ik hoor van andere leden dat ze ook moeite met hebben om foto,s te plaatsen en daarom afhaken, en dat zou jammer zijn voor ons forum. Misschien is het een idee om toch nog eens te kijken om het makkelijker te maken want veel leden zijn al wat ouder en zijn nog niet zo bedreven op de computer. Ik hoop dat je dit niet opvat als afbrekende kritiek maar als opbouwende.
Groetjes en prettige feestdagen
|
Eef Wamelink
Member
|
# Geplaatst: 24 Dec 2007 21:37
st
|
Bernhard
Member
|
# Geplaatst: 25 Dec 2007 10:19
Hallo Eef,
Het is heel makelijk om foto's te plaatsen op A&G.
ik snap niet wat het probleem is.
het lukt niet als je foto te groot is dus moet je daar voor oppassen en in jpg. is dat het makelijkste.
Ik zelf heb een Mac and die zijn heel erg goed en erg gebruiker vriendelijk.
Voor mij hoeft het niet makelijker.
Groetjes Bernhard
|
ForumBeheer
Moderator
|
# Geplaatst: 25 Dec 2007 13:13
Dag Eef,
op de Forum pagina staat een handleiding hoe foto's te plaatsen. Klik op deze link en je bent er.
Als hier iets niet duidelijk genoeg is, laat het me dan weten svp.
Je weet dat je altijd foto's naar webmaster@ambachtengereedschap.nl kunt sturen, ik ben altijd bereid de foto's te plaatsen bij de artikelen voor mensen die dat zelf niet kunnen.
Zoals je zult begrijpen is de vereniging Ambacht en gereedschap geen miljoenenbedrijf zoals Marktplaats. Wij kunnen dan ook niet zulke software kopen of laten bouwen. We moeten roeien met de riemen die we hebben. Voor onze doeleinden lijkt dit redelijk te voldoen. Als dat niet voldoende is, is dat jammer, maar iets waar we nu niets aan kunnen doen.
Vriendelijke groeten,
Arne Suverein
|
Eef Wamelink
Member
|
# Geplaatst: 11 Feb 2008 20:17 ° Edited by: Eef Wamelink
Hallo
Hier nog enkele schaven die ik gemaakt heb.
Groetjes Eef
|