| Author |
Bericht |
gerard heizenberg
Member
|
# Geplaatst: 12 Jun 2009 11:56
hoe kan ik mijn profielbeitels slijpen
|
Bernhard
Member
|
# Geplaatst: 13 Jun 2009 01:24
Hi Gerard,
Wat voor een soort beitels moet je slijpen.
Van schaven of voor de frees machine.
Kan er ook een foto bij om het profiel te laten zien.
Groetjes
Bernhard
|
gerard heizenberg
Member
|
# Geplaatst: 13 Jun 2009 13:05
hallo bernhard
het gaat om beitels van houten schaven
heb geen flauw idee hoe men dat vroeger deed.
groet gerard
|
Eef Wamelink
Member
|
# Geplaatst: 14 Jun 2009 12:34
hallo Gerard
Beitels van houten profielschaven werden vroeger bijna of nooit geslepen want dan werd het profiel anders door het slijpen en dan werd het profiel van de beitel anders dan het profiel van de schaaf zelf en dan kon je er niet meer mee schaven, daarom werden ze als ze stomp waren bijna altijd z,g gewed met een speciale wedsteen dan bleef het profiel het zelfde.
Dit duurde wel langer dan slijpen maar vroeger koste tijd niet zoveel als nu.
Alleen in noodgevallen als er b,v als er stukjes uit de de beitel waren dan werd de beitel geslepen met een smalle slijpsteen waar al een model aan zat. Dit weet ik ook uit eigen ervaringen en uit oude boeken.
Groetjes Eef Wamelink
|
Martin Hagen
Member
|
# Geplaatst: 14 Jun 2009 21:22
Hallo Eef,
je hebt gedeeltelijk gelijk, vroeger bestonden er slijpassen waarop verschillende vormen slijpstenen aan zaten (op rij) waarmee je de verschillende vormen in de beitel kon slijpen. Ook werd er vroeger vaak met een vijltje het profiel bijgewerkt en daarna afwetten. Als je oude profiel beitels wet dan zul je meestal zien dat de beitel over z'n kop is gewet en dat de achterzijde die vlak moet zijn vaak naar voren toe afschuint. Het is veel werk om zo'n over de kop gewette beitel weer geschikt voor het schaven te maken. Als ik de achterkant vlak heb pak ik een paar geprofileerde belgische brokken en wet de vouw bij.
Groeten, Martin
|
gerard heizenberg
Member
|
# Geplaatst: 20 Jun 2009 12:19
wie kan mij zeggen of er ook boeken tekoop zijn over
houten profiel schaven.
had op internet gezocht maar ik kan niks vinden.
groet gerard
|
Caspar Labarre
Member
|
# Geplaatst: 25 Jun 2009 10:16
Gecompliseerde profielen werden zelfs ontlaten om ze te slijpen.
tegenwoordig kun je met v- vormige en bol- vormige slijpstenen het voorwerk doen.
op een profiel en beitel goed te matchen, maak je eerst zo goed als het kan de beitel aan de zool gelijk op het oog, dan schaaf je het profiel.
Het profiel beplak je met dubbelzeidig tape en dun schuurpapier. Dan vlak je de zool van de profielschaaf met beitel erbij.
Om de beitel af te maken slijp je de vouw van 45 of 47 graden die het zoolvlakken heeft gecrieerd weg in de eigen vouw.
|
Dulcimer
Member
|
# Geplaatst: 10 May 2010 01:32
'n Idee zou ook kunnen zijn om van het houten profiel van papier of dun karton een malletje te maken. Dit met houtlijm ( 't hoeft niet te blijven zitten) aan de spiegelkant plakken; zo heb je steeds een refereentiekader om het oorspronkelijke profiel opnieuw te verkrijgen,
en vervolgens met holle en bolle slijpsteentjes de vorm er in te brengen.
Groet,
Frans
|