| Author |
Bericht |
Eef Wamelink
Member
|
# Geplaatst: 12 Feb 2010 16:56
Wie kan mij iets meer vertellen over deze schaaf.
Het merk is van J Nooitgedacht. JN onder kroon.
Hoe oud is deze schaaf en waar werd hij voor gebruikt.
Wat is de waarde van dit model .
Groetjes Maoters Eef.
|
Eef Wamelink
Member
|
# Geplaatst: 12 Feb 2010 17:01
Hier nog meer foto,s van deze schaaf
|
Hindrik
Member
|
# Geplaatst: 12 Feb 2010 19:41
Ik denk dat het een goot schaaf is. Ik heb zelf ook zo iets ter grote van een blokschaaf. Werdt gebruikt om een houten goot te maken, het ruwe werk met een gootdissel afwerking met de schaaf.
|
Martin Hagen
Member
|
# Geplaatst: 12 Feb 2010 20:36
Hallo Eef,
dit is een roffel schaaf voor het snel wegschaven van onbekantrecht hout.
Sinds de 17e en 18e eeuw in gebruik geweest. De engelsen noemen het een scrubplane. Het schaven noemden ze roffelen.
Meer over deze schaaf in het boek over Nederlandse schaven van Gerrit van der Sterre het boek over Nl. schaven.
Groeten, Martin
|
Hindrik
Member
|
# Geplaatst: 13 Feb 2010 16:55
Weer wat geleerd Martin.
Nu de volgende vraag bestaan er dan wel gootschaven. De schaaf die ik beschreef is/was een gootschaaf althans volgens degene waar ik hem van overnam. Of kan het een benaming zijn die mischien in een bepaalde regio gebruikt werd.
|
Don Wagstaff
Member
|
# Geplaatst: 16 Feb 2010 11:12
Hallo,
Dit is geen roffel schaaf. Roffel schaven hebben wel een bolle beitel maar niet een bolle zoel. Dat eerste antwoord lijkt mij dichterbij het juist antwoord als het zo is dat zoiets als a "goot schaf" echt bestaat. Is het niet mogelijk dat het gewoon een bolle schaf is? Maar nu weet ik tenminste het Nederlands benaming voor scrub plane. Bedankt voor dat.
Groette
Don Wagstaff
|