| Author |
Bericht |
Don Wagstaff
Member
|
# Geplaatst: 9 May 2010 16:26
Dit object lag er in een hok op het erf - een oude timmermans huis.
Ik heb hem een beetje opgepoetst en zo maar wat zou het zijn?
|
Don Wagstaff
Member
|
# Geplaatst: 9 May 2010 16:29
En dan fotos als dat lukt
|
Martin Hagen
Member
|
# Geplaatst: 10 May 2010 20:41
Hallo Don,
het lijkt mij op een grootte kram die op vers gezaagde houten platen aan de kopkant werd geslagen tegen het kopscheuren van het hout.
Groeten, Martin
|
Dulcimer
Member
|
# Geplaatst: 11 May 2010 20:18
De oplossing van Martin zou kunnen maar dan vraag ik mij af waarom dat gedaan werd. De spanning blijft naar mijn idee toch in het hout dus waarom zou je dan een klamp aanbrengen?.
Groet,
Frans
|
Martin Hagen
Member
|
# Geplaatst: 11 May 2010 22:21
Hallo Frans,
kopscheuren ontstaan niet alleen door spanningen maar vooral als het hout nog te vochtig is gaat krimpen tijdens het drogings proces. Hij zal dan nog wel iets inscheuren maar niet te ver. Scheuren krijg je niet alleen door spanningen. Als hout krimpt zoekt het de weg van de minste weerstand.
Groeten, Martin
|
Dulcimer
Member
|
# Geplaatst: 12 May 2010 22:28
Hallo Martin,
Dat is duidelijk, ik heb er weer iets bij geleerd. Dank je .
Overigens heb ik hier sinds gisteren een partij ongedroogde eiken balken liggen waarmee ik een bijgebouw wil bouwen op de traditionele manier met korbelen, houten toognagels e.d., ik ben benieuwd wat het hout gaat doen m.b.t. scheuren. Dat het hout lengte-scheuren zal krijgen hoort erbij, ik hoop alleen dat de scheuren niet in de verbindingen zich door zullen zetten.
Groet,
Frans
|
Eddy Vos
Member
|
# Geplaatst: 13 May 2010 17:02
Met dergelijke krammen werden boomstammen vastgezet om ze met de hand te verzagen op de zaagstellling of om ze overlangs vierkant te kappen.
|