Ambacht en Gereedschap  
  Onderwerpen Antwoord Statistieken Registratie Zoeken
Nu on-line:
Gasten - 1 ; Leden - 0
Grootste aantal gebruikers on-line: 60 [20 Dec 2013 13:43]
Gasten - 60 / Leden - 0
Ambacht en Gereedschap / WATISDAT? / Waar dient dit apparaat voor
Author Bericht
Leo
Member
# Geplaatst: 18 Feb 2012 13:52 Edited by: Leo

Dit apparaat is gevonden in een oude steenfabriek over de grens bij Rekken.
Wie heeft enig idee waar dit voor werd gebruikt. Als je er tegen tikt, resoneerd het heel lang.
Graag jullie reacties

Eef Wamelink
Member
# Geplaatst: 18 Feb 2012 16:21 Edited by: Eef Wamelink

Beste Leo

Als je er een foto bij plaats dan kan je veel beter oordelen wat voor apparaat het is. Zonder foto is dit bijna onmogelijk.
Als je een foto wilt plaatsen dan moet je hem wel verkleinen anders lukt het plaatsen niet, op www.fotoverkleinen.nl is het een fluitje van een cent

Groetjes Maoters Eef

7660.jpg
7660.jpg
Leo
Member
# Geplaatst: 21 Feb 2012 19:03

Hierbij de foto's

bovenaanzicht met nummer
bovenaanzicht met nummer
bovenaanzicht detail
bovenaanzicht detail
zijaanzicht
zijaanzicht
Piet Voermans
Member
# Geplaatst: 26 Feb 2012 14:00

Beste Leo,
het is volgens mij, een voetstuk waarop je speciale (meestal handgemaakte) te bakken produkten van klei zet, om in de oven te bakken. Voor een gelijkmatig bakproces moeten die vrij van de grond staan.
De naam weet ik niet
Piet

kamphuis
Member
# Geplaatst: 18 Mar 2012 10:21

Hallo Leo
met dit voorwerp perforeer je stenen (ongebakken)
spaart klei,en verhoogd ? de isolatiewaarde

Hans

Symen
Member
# Geplaatst: 18 Mar 2012 19:45

Leo
Volgens mij perforeer je hiermee geen stenen.
Geperforeerde stenen komen uit de strengpers, hierbij komt een lang lint klei uit de pers met de gaten er reeds in.
Waarna met een ijzerdraad het lint wordt door gesneden op dikte van de steen.
Ik ga voor het antwoord van Piet
mvg Symen.

kamphuis
Member
# Geplaatst: 1 Dec 2012 18:39

Hallo Symen,
IPV dit "ding",zitten er in de strengpers een paar kaboutertjes die met een
handboormachine de perforatie er in boren.Het woord zegt het al.
mvg hans

aloga
Member
# Geplaatst: 1 Dec 2012 19:20

Hallo Allemaal
Toch wel een interessant onderwerp , wat ik mis is een duidelijke informatie over afmetingen .Enig idee hoe oud ? Hoe hoog / breed / lang is het , welke afmetingen hebben de ;STANSNIPPELS ? Als de grootte van het geheel bekend is kan er mogelijk iets zinnigs over gezegd worden . Heb het idee dat dit toch iets is van de Ambachtelijke Steenbakkerij . We wachten op meer informatie .
Mvrgr Adri Louwerse .

kamphuis
Member
# Geplaatst: 2 Dec 2012 21:27

Voorwerpen die me ooit opvielen(op de afvalhoop van een steen fabriek), waar ik 30 jaar geleden in de klei naar fossielen liep te zoeken,
waren, een typisch rond emmertje,met ronde gaten en sleufgaten.Het bleek een bezinkemmer waarin in een afvoerput de klei kon bezinken.
Hengsel eraan waaraan je hem eruit kon tillen.Leuk ding(werd een bloembak)
Maar nog interesanter was,het, zeg maar perforator(deel), zoals hier boven afgebeeld( van Leo).
Het leek net een Romeins galjoen met slaven aan dek die de peddels omhoog hielden.
Er lag ook een berg afvalstenen,waarbij stenen met een overeenkomstig gatenpatroon en formaat,ik gaf de schuld aan dat ding.
Nu jaren later komt het ding weer opduiken,en voor mij nog steeds schuldig aan perforatie.
Eerst dacht ik dat dat ding een stamper was,maar als de klei uit de strengpers komt(zoals Symen zegt),dan word ze waarschijnlijk van"onder" door dat ding geperst.
Zou moeten kloppen want de meeste lijnen,dus de"rijrichting" is zichtbaar.
Het "ding" wordt tegen een pers geklemd die er daarna klei doorheenperst.
Dan komt er een streng klei uit met holtes,die daarna door een draad in steendikke plakken gesneden.
(Als dit niet klopt, fret ik een bahco op.)
In breder perspectief!
Goed gereedschap is...h....h....
vr gr Hans Kamphuis

Gerard Becker
Member
# Geplaatst: 4 Dec 2012 14:11

Hallo Hans en anderen,

Ik ken de veelzijdigheid van Hans en kan hem wel volgen in zijn uitleg. Een onderdeel van een strengenpers is voor mij een goede verklaring.

dat Hans het aandurft om een Bahco op te eten als het toch niet mocht kloppen kan gewoon moedig genoemd worden. In dat geval Hans mag je bij mij thuis een MARSEPEIN Bahco komen eten en krijg je er ook nog koffie bij.

je bent van harte welkom,

groeten, Gerard Becker

.

snoepgoed.JPG
snoepgoed.JPG
aloga
Member
# Geplaatst: 4 Dec 2012 15:41

Hallo allemaal
Ik twijfel niet aan jullie inzichten mbt onderdeel strengpers ,ik weet alleen dat zoiets bestaat , heb dat ooit geleerd op een cursus : metselen leer het zelf: maar een ding kan ik niet goed volgen ,nl de vorm van het geheel ,dit lijkt wel vierkant (of vertekend de foto zo ? Waarom het plaatje in het midden ? Kan het soms zijn dat deze gemaakt is om bv schoorsteen/rookkanalen te maken of onderdelen van een kachel ?
Mvrgr Adri Louwerse

kamphuis
Member
# Geplaatst: 4 Dec 2012 20:43

Hallo Gerard en iedereen,
bij het evt nuttigen van een Bahco vergat ik(voor mijn eigen veiligheid) erbij te melden, MITS GOED GEBAKKEN !!!
Want goed gereedschap is ...h....h....,vrij vertaald, heel hard.
marsepein?.... hmmmmm , kom eraan Gerard
Maar nogmaals, ik stel me voor een grote gesloten bak met klei,die je door middel van een plunje ,of een doorn onder druk zet.Je zaagt een gat in de wand ,en zet dat "roostertje"in het gat.De twee strippen met gaten, aan de binnenkant schroeven,en klaar is Kees...persen maar.
Tekeningetje zou duidelijker zijn,maar mijn computervaardigheden moeten nog wat groeien .

Vrgr hans kamhuis

Symen
Member
# Geplaatst: 4 Dec 2012 23:15 Edited by: Symen

Hallo allemaal
Toch nieuwsgierig wat het nu precies is heb ik nog even google geraadpleegd.En daar vond ik een strengpers plus een mooie streng, welke met boven genoemde voorwerp gemaakt zou kunnen zijn.
www.joostdevree.nl/shtmls/baksteen-fabricage.shtml s
Ook in het boek Materialen in het bouwbedrijf uit 1967 van A.H Kooiman op blz 69 staat een foto van een dergelijke steen.
Conclusie het is zeer waarschijnlijk een persmal voor een strengpers zoals Hans al zei.

mvg Symen.

Piet Voermans
Member
# Geplaatst: 11 Dec 2012 18:27

Het zou handig zijn als je de afmetingen er bij zou zetten, dan weten we iets over het formaat van de stenen. Als het uit een strengpers komt.

Piet

kamphuis
Member
# Geplaatst: 12 Dec 2012 14:27

Op de eerste foto van Leo,zie je aan de tegels hoe groot het ding ongeveer is.
Bij benadering, 1 tegel breed x 2 tegels lang. Een tegel is (30x30cm).
Als ik me goed herinner was hun "schuur"met deze blokken gebouwd.

Mvrgr Hans Kamphuis

Uw antwoord
          Uitschakelen *Wat is dat?

» Naam  » Wachtwoord 

forum software miniBB™ © 2001-2006