| Author |
Bericht |
Guida
Member
|
# Geplaatst: 5 Jun 2009 09:15
Hallo Forum ,
dit is een soldeerbout maar het vreemde is dat er geen pompsysteem aan zit als bij de meeste bouten en soldeerlampen die je tegenkomt .
De ronde houten knop vanachter is eigenlijk een kraan , open en dicht . Opzij zit er een vuldop en daarachter zitten wieken .
Wie weet welke brandstof hier in moet en hoe dat ding werkt .
 Soldeerbout 1
|  soldeerbout 2
|  soldeerbout 3
|  |
|
Johan Voerman
Member
|
# Geplaatst: 17 Jan 2010 20:40
Hallo Guida, daar ben ik nog eens,
De ronde knop lijkt mij beslist geen kraanknop, deze zijn altijd gekarteld voor een goede grip. Een dergelijke ronde knop wordt wel toegepast als pompgreep. Mogelijk zit de zuiger (plunjer) vastgeroest. Als je wél aan de knop kunt draaien, draai je hem er dan niet af? Maar waar zit dan de kraan?
Mogelijk pomp je de brandervloeistof onder druk en steekt hem dan direct aan. De vloeistof zal mogelijk benzine zijn zoals bij een oude verfafbrander. Ik zou dit zeker willen weten voor ik hem uit zou gaan proberen. Ik hoop dat je hier wat mee kunt, in ieder geval succes!
H.gr. Johan Voerman.
|
Guida
Member
|
# Geplaatst: 18 Jan 2010 00:12
Hallo Johan , bedankt voor je hulp .
Maar het is echt wel een draaiknop hoor . Hij draait naar links en rechts tot hij volledig open of dicht staat en dan is het stop , verder draaien gaat niet .
Er zit heus geen pomp aan .
Ik heb een kleine 20 van deze soldeerbouten .
En een 10 tal oude verfbranders , waarvan ik er één bijna wekelijks gebruik .
Met een halve liter benzine brandt dat ding haast een ganse dag .
Ik heb ook een brandertje dat gebruikt werd door automobilisten en motorrijders als boordgereedschap .
Het heet "The Jim Dandy automatic alcohol blow torch " . Hij zit nog nieuw in het doosje maar helaas geen gebruiksaanwijzing er bij .
Ook hier zit er noch een pomp noch kraantje aan .
Dus waarschijnlijk zal die soldeerbout ook met alcohol gestookt moeten worden ?
Als iemand een gebruiksaanwijzing heeft van de "Jim Dandy blow torch "
dan hoor ik dat graag . Die dingen zijn niet echt zeldzaam , waarschijnlijk zijn ze in de oorlog meegekomen met het Amerikaans leger . Maar een gebruikershandleiding lijkt moeilijker te vinden .
Groetjes , Guido
|