| Author |
Bericht |
Guida
Member
|
# Geplaatst: 22 Jun 2009 21:25
Dat is de naam van het ding .
Verder staat er " Patentkern Munchen Germany " En op het grote eindstuk staat " 138 J "
Het is 20 cm lang en het dikste punt is 4 cm dia.
Dus wie weet wat het is ?
 vreemd ding 1
|  vreemd ding 2
|  |  |
|
Johan Voerman
Member
|
# Geplaatst: 17 Jan 2010 19:58
Hallo Guida,
Is dit niet een stuk gereedschap om koperen buis op te trompen?
Ik vermoed dat je de steeds wijder wordende trompstukken op elkaar plaatst tot de gewenste diameter is berijkt. Vervolgens steek je de klopper
(onderste deel van foto 2) er in. Vervolgens gebruik je deze als klophamer.
Zit ik er naast? laat het me weten!
Vriendelijke groet Johan Voerman
|
Guida
Member
|
# Geplaatst: 18 Jan 2010 00:25
Hallo Johan ,
ik heb nog niemand gevonden die me kon zeggen waar het voor dient .
Dus kan ik ook niet zeggen of jij het bij het rechte eind hebt .
Maar als het gebruikt werd om te kloppen dan zouden er braamsporen of beschadigingen van te zien zijn en dat is niet het geval .
In de jaren '70 en '80 werd koper buis veel gebruikt maar daarvoor werdt er veel lood gebruikt . En lood buis is erg zacht ....
Maar misschien is het iets heel anders ...ik blijf hopen op iemand die het ooit gebruikt heeft of een beschrijving heeft om het zeker te weten .
Groetjes , Guido
|
Johan Voerman
Member
|
# Geplaatst: 21 Jan 2010 21:44
Hallo Guida,
Jij hebt het over beschadigingen die je zou krijgen als je met onderdeel uit afb. 2 klopt. Ik denk dat je het niet goed hebt begrepen of ik ben niet duidelijk genoeg geweest. De klopper gaat met de dunne as in onderdeel links en vervolgens door elk toegevoegd onderdeel. Met het dikke gedeelte wat volgt na de as van de klopper klop je dan op de kop van het linkse onderdeel. Ook een asuittrekker werkt op deze manier. Beschadiging kan dan mogelijk wel zitten aan de onderzijde van de klopkop en plat op de kop van bovenzijde onderdeel links doch dit zal miniem zijn.
Met een vriendelijke hobbygroet,
Johan Voerman.
|