Ambacht en Gereedschap  
 ° Onderwerpen ° Statistieken ° Registratie ° Zoeken °
Nu on-line:
Gasten - 2 ; Leden - 0
Grootste aantal gebruikers on-line: 157 [7 Sep 2009 10:19]
Gasten - 157 / Leden - 0
Ambacht en Gereedschap / Andere handgereedschappen / stoeltjesboor
Author Bericht
jan mangelschots
Member
# Geplaatst: 11 Nov 2009 17:51

kan der iemand mij helpen aan meer informatie over een stoeltjesboor?

alvast bedankt

jan m

Gerard Becker
Member
# Geplaatst: 12 Nov 2009 11:27

Jan, kan ik je helpen met afbeeldingen uit o.a. de van Embden catalogus? Misschien dat er in andere catalogi ook nog wel iets staat of zoek je speciale informatie?

groeten, Gerard Becker

jan mangelschots
Member
# Geplaatst: 12 Nov 2009 22:28

beste gerard dat zou al leuk zijn

mvg
jan

opheide jos
Member
# Geplaatst: 12 Nov 2009 22:42

Hallo Jan
Ik heb zo een stoeltjesboor ,kom gerust anders nog eens langs dan kan je zien hoe het werkt ,ook heb ik een boek waar de werking in afgebeeld staat
Groetjes Jos

Mans Drosten
Member
# Geplaatst: 25 Nov 2009 17:28

Dag Jos, kun je mij vertellen hoe oud zo'n stoeltjesboor is.

Groet Mans

Eef Wamelink
Member
# Geplaatst: 25 Nov 2009 19:05

Hallo

Hier een foto van en mooie stoeltjesboor.
Ik heb zelf nog met deze stoeltjesboor gewerkt bij het maken van gebinten voor een boerderij, ook werd de boor ook veel gebruikt om gaten in de mast van een hooiberg te maken. De boor is zeker 100 jaar oud.
Groetjes Eef.

CP2MUom1neWcIwg4bKT.jpg
CP2MUom1neWcIwg4bKT.jpg
Guida
Member
# Geplaatst: 26 Nov 2009 17:30

Wat een vreemd toestel !
Kan ook iemand zeggen hoe dat ding werkt ?
Om het boor te laten draaien lijkt me duidelijk maar hoe laat je ze in het hout zakken ?
Wordt het toestel boven op het hout gezet of schuift men het tussen de stijlen ?
Mvg. Guido

Eef Wamelink
Member
# Geplaatst: 26 Nov 2009 20:09

Hallo
Hier een korte beschrijving hoe de stoeltjesboor werkt.
De boor machine wordt op het hout geplaatst en daarna gaat men op het houten gedeelte zitten .
Dan moet men eerst een palletje verschuiven om de boor te ontgrendellen en dan kan men
de twee handvaten vast pakken en dan door te draaien zakt de boor van zelf naar onderen,dit doormiddel van schroefdraad dan kan men de boor precies op de juiste plaats zetten waar het gat moet komen..
In de staanders zit een soort schroefdraad waardoor de boor naar onderen zakt door het draaien.Door een soort palletje te verzetten kan men de boor ook weer naar boven laten komen.. Ook kan men de staanders doormiddel van twee bouten los te draaien de boor schuin zetten om schuine gaten in het hout te maken.Dit toestel werdt veel gebruikt door timmerlieden die veel werkten voor boeren. o.a gebintwerk en bergroede,s maken.
Ik hoop dat je er wat van geleerd hebt.

Groetjes Maoters Eef

Oud timmerman

opheide jos
Member
# Geplaatst: 1 Dec 2009 23:16

Ok Eef ,dat is in een paar zinnen prachtig uitgelegd hoe de boor werkt ,dat had je niet beter kunnen uitleggen ,de mijne werkt ook op die manier,maar ik heb er ook al gezien met een ander systeem
groetjes Jos

Johan Voerman
Member
# Geplaatst: 17 Jan 2010 19:37

Beste mensen.
Zaterdag j.l. ben ik de gelukkige bezitter geworden van een in verre staat
ontbonden stoeltjesboor. Het is de zelfde als op de bijgaande gebruikte foto. Het houten deel waar men op zit ie totaal verdwenen op twee kleine stukjes na die nog aan de scharnieren bengelen.
Ik zou hem graag restaureren maar dan wel zo natuurgetrouw mogelijk Is er iemand die een tekening heeft met de maten en de houtsoort die gebruikt is? of iemand di hem op tekening wil zetten?

Stoeltjesboor
Stoeltjesboor
Johan Voerman
Member
# Geplaatst: 17 Jan 2010 19:41

Uiteraard met een vriendelijke groet, dat vergat ik even.
Johan Voerman,
Verzamelaar.

jan mangelschots
Member
# Geplaatst: 17 Jan 2010 20:47

beste johan

kan je misschien ook een fototje plaatsen van de verwaarloosde stoeltjesboor? zo krijgen wij ook een gedacht van hoe mensen soms kostbaar gereedschap laten verwaarlozen

groetjes
jan mangelschots

Gerard Becker
Member
# Geplaatst: 18 Jan 2010 09:35

Hallo Jan,

In mijn verzameling heb ik ook een dergelijke boormachine en een tekening maken van de houten constructiedelen gaat wel lukken. Het bepalen van de houtsoort laat ik graag aan echte deskundigen over. Stuur eens een foto van jouw restanten met wat maten dan kan ik bepalen of we beiden dezelfde hebben.

vr.gr. Gerard Becker (beckerg @ home.nl) zonder spatie svp

Image1.jpg
Image1.jpg
opheide jos
Member
# Geplaatst: 18 Jan 2010 19:15

Hallo Johan
de stoeltjesboor die ik heb daarvan is het onderste gedeelte waar je op zit als je er mee boort gemaakt van es dat is omdat es biugzaam hout is ook veel gebruikt voor bv;turntoestellen ,het rechtopstaande gedeelte is van een andere houtsoort ik denk cormier wat vroeger werdt gebruikt voor de betere franse schaven en wat men nu bijna niet meer kan vinden
Groetjes Jos

Johan Voerman
Member
# Geplaatst: 19 Jan 2010 22:24

Hoi Jan, Gerard en Jos,
Leuk dat jullie zo snel al gereageerd hebben. Gisteravond heb ik destoeltjesboor gefotografeerd en gedemonteerd.
Van het hout is niet veel meer over. De kolom is erg slecht.
Bekijk de foto's maar eens.
H.gr. Johan Voerman.

Johan Voerman
Member
# Geplaatst: 19 Jan 2010 22:32

Dan nog even de foto's, alles is nog wat onwennig

Stoeltjesboor
Stoeltjesboor
Stoeltjesboor
Stoeltjesboor
Stoeltjesboor
Stoeltjesboor
jan mangelschots
Member
# Geplaatst: 20 Jan 2010 09:58

dat ziet der inderdaad niet zo best uit johan, daar kruipt nog wel een paar uutjes werk in ik ga vandaag men stoeltjesboor terug in elkaar zetten en zal dan zo snel mogelijk een foto plaatsen

groetjes
jan

Gerard Becker
Member
# Geplaatst: 20 Jan 2010 12:02

Beste Johan,

Mijn stoeltjesboor heeft een iets andere constructie. Het tandwiel voor het aandrijven van de boor wordt bij mij ook gebruikt voor het omhoog halen van de boor. Toch denk ik dat het onderstel wel gelijk kan zijn.
Ik kan een tekening voor je maken van mijn onderstel met de maten erbij. Ook kan ik de houtverbindingen en stalen trekstangen op tekening zetten. Wat dan nog afwijkt zou je zelf aan kunnen passen. Deze CAD tekening kan ik je als JPG-file (gewoon een fotobestand) opsturen maar dan heb ik wel jouw mailadres nodig. Neem maar even contact met mij op via de mail beckerg @ home.nl (zonder spatie)

vr.gr. Gerard Becker / Enschede

Johan Voerman
Member
# Geplaatst: 20 Jan 2010 17:46

Hallo Gerard,
Ziet er echt niet uit he,

Het Kroontandwiel beweegt de booras, het lichtkleurig tandwiel beweegt de machine over de "kolom"
De metalen baangeleidingen zitten er nog op, zie foto 2.
Deze zijn wel te restaureren.
Voor mijn e-mail adres zie: e-mail van:
Leuk als men elkaar zo kan helpen.
Ik ben helemaal enthousiast geworden door deze site.

Een hartelijke groet,
Johan Voerman

Johan Voerman
Member
# Geplaatst: 20 Jan 2010 17:48

met groet, Johan

Boorstoeltje
Boorstoeltje
Boorstoeltje
Boorstoeltje
Dit onderwerp is gesloten.

forum software miniBB™ © 2001-2006