| Author |
Bericht |
Gerard Becker
Member
|
# Geplaatst: 22 Jun 2008 16:38
Omdat er in de rubriek Methoden regelmatig vragen zijn over het zwarten of patineren van ijzer wil ik graag het volgende kwijt. In de metaal industrie wordt staal en ijzer gezwart in een verwarmd zoutbad maar dat is thuis niet haalbaar. Binnen dit forum wordt ook de mogelijkheid genoemd van een beenderlijmoplossing maar ik wil u graag kennis laten maken met een chemisch zwartmiddel.
In de tiffany en glas in lood wereld wordt een patina gebruikt om metalen een zwarte of een koperkleur te geven. Ik gebruik dit ook regelmatig om (plaatselijk) blanke delen van gereedschappen wat bij te kleuren. Het is een waterdunne vloeistof die ik met een wattenstaafje opbreng en direct kleur geeft. Niet enkel op ijzer maar ook op messing, koper en andere metalen. De kosten zijn verwaarloosbaar en de houdbaarheid is uitstekend. Kijk eens op http://www.glasateljee.nl onder de tab webwinkel en chemicalien voor meer info.
Als er belangstelling voor is kan ik op dit forum met enkele foto's de werking van dit materiaal laten zien.
met vr.gr. Gerard Becker
|
Martin Hagen
Member
|
# Geplaatst: 23 Jun 2008 21:12
Hallo Gerard,
het middel wat je bedoelt heet in de restauratie Hematite, en wordt al lang gebruikt voor het patineren van metaal, De variant voor koper is Jadeite, En wordt geleverd door verschillende bedrijven in restauratiematerialen. Je moet er wel mee op passen omdat het op basis is van Seleen,verder vond ik op wikipedia het volgende: Toxicologie en veiligheid
Hoewel seleen zelf niet schadelijk is, zijn veel seleenverbindingen dat wel. De effecten daarvan zijn vergelijkbaar met die van veel arsenicumverbindingen. Het is dus niet echt een gezondheids goedje,
Groeten,
Martin
|
Johan Voerman
Member
|
# Geplaatst: 16 Jan 2010 22:21
Hallo Gerard en Wim,
Zojuist heb ik deze site ontdekt en heb me meteen geregistreerd.
Om op het zwarten van schoongemaakt gereedschap terug te komen het volgende:
Onlangs ben ik in de molen van Zuidlaren geweest waar ook een gereedschapmuseum in is gevestigd. In deze zelfde museummolen wordt op de zaterdagen ook lijnzaadolie geslagen. Met deze lijnzaadolie, wat daar volop te koop is, kan men oude metalen gereedschappen behandelen. De olie geeft een mooie zwarte glans en blift zodoende prima geconcerveerd. Dit zelfde middel is ook zeer geschikt voor het concerveren van houten gereedschappen. Ik heb het bij verschillende reeds toegepast en ben er zeer tevreden over. Op het etiket van de fles lijnzaad olie stonden deze tips. De gehele molen met bijgebouwen is echt de moeite waard om te bezichtigen. Alles draait alleen op zaterdag in de zomermaanden ??? mogelijk het gehele seizoen.
Met vr.gr. Johan Voerman Papendrecht.
|
Gerard Becker
Member
|
# Geplaatst: 17 Jan 2010 16:16
Hallo Johan,
Hartelijk welkom op het forum en nog bedankt voor je reactie. Lijnolie is inderdaad een mooi product voor oppervlaktebehandeling en conservering van hout, leder en metalen voorwerpen. Maar ook in het oude schildersambacht werd het volop gebruikt.
Het voordeel van de vloeistof die ik gebruik is dat ik het zeer plaatselijk kan gebruiken. Het geeft op mechanische geleidingen geen laagdikte en hoeft ook niets verwarmd te worden. Kortom snel, schoon en vlug te gebruiken. Zowel op staal, ijzer, messing, brons enz. Het restant is ook gemakkelijk met water weg te spoelen.
Ik restaureer, naast de gereedschappen, ook oude brievenwegers en daar gebruik ik het ook veelvuldig om een oude look te krijgen op nieuwgemaakte onderdelen. Echt onmisbaar voor mij.
met vr.gr. Gerard Becker (verzamelaar van verstelbare moersleutels)
|