| Author |
Bericht |
Gerard Becker
Member
|
# Geplaatst: 3 Dec 2009 14:31
Deze week ben ik bezig geweest met de restauratie van een 12 inch moersleutel. Het is een eenvoudig systeem maar het bijzondere van deze sleutel is dat de handgreep niet is getordeerd. Daarom ben ik aan de restauratie begonnen. De sleutel heeft een behoorlijk ruig leven gehad waardoor hij krom was, er scheuren in zaten en er een stukje materiaal uitgebroken was.
Ik ben begonnen met elektrolytisch ontroesten volgens de methode van Piet Hageman. Daarna heb ik de draadstang en de geleider vlak onder de vaste kop doorgezaagd en kon ik de losse delen bewerken. Daarbij is het originele HERCULES logo weer zichtbaar geworden. De bramen zijn weggewerkt en het uitgebroken materiaal is weer aangevuld met twee-componenten reparatiepasta. De geleidestang is gericht maar de draadspindel was zo krom en beschadigd dat ik deze heb moeten vervangen door een zelfgedraaid exemplaar. Met patina heb ik het nieuwe deel en enkele bewerkte vlakken weer bijgekleurd. De sleutel is daarna gemonteerd met paspennen en door deze manier van werken zijn de originele klinkkoppen bewaard gebleven en is het uiterlijk niet aangetast.
Het was heel veel werk voor een enkele sleutel maar omdat ik hem gekregen heb van Toon Spanjers en vanwege het afwijkende model heb ik met deze restauratie toch even laten ziet wat nog mogelijk is met een hopeloos exemplaar. Hij is nu een deel van mijn verzameling en ligt mooi te wezen tussen zijn soortgenoten.
Gerard Becker / verzamelaar van verstelbare moersleutels
 G11.JPG
|  Image1.jpg
|  Image2.jpg
|  |
|
Gerard Becker
Member
|
# Geplaatst: 8 Dec 2009 22:02
Na wat speurwerk in de historie van dit merk blijkt dat HERCULES een typenaam is geweest van Capitol MFG. Co. en dit bedrijf heeft deze activiteit in 1893 verkocht aan Whitman & Barnes MFG. Co.
Deze sleutel zal rond 1900 gemaakt zijn in een tijd dat er plm. 3000 sleutels per dag werden geproduceerd. In 1910 werden ze in de USA verkocht voor $ 1,40 per stuk.
De foto laat een plaatje uit de catalogus van 1910 zien met een iets gewijzigde / verbeterde vorm.
|
Gerard Becker
Member
|
# Geplaatst: 5 Feb 2010 12:10
De 12 inch HERCULES sleutel heeft er een 6 inch model bijgekregen. Luc Boerman heeft een kleiner model voor mij meegebracht en met deze was helemaal niets mis. De restauratie was een uurtje werk en een groepje van twee stuks oogt altijd beter dan een enkel exemplaar.
Het is het "nieuwe" model van HERCULES met de schroefdraad aan de achterzijde zodat die beter beschermd is tegen beschadiging.
Zo komt er toch regelmatig weer iets bij en de verzameling blijft groeien en boeien.
Gerard Becker
http://www.moetjekijken.nl/gasten/gerardbecker/ger ardbecker.html
|