| Author |
Bericht |
Guida
Member
|
# Geplaatst: 10 Feb 2010 12:52
Ik ben al ruim een maand bezig met electrolytisch ontroesten en vind het resultaat beneden alle peil .
Of doe ik wat verkeerd ?
Ik gebruik Driehoek soda , een batterijlader 12V-8A , en verder zoals beschreven in de diverse handleidingen die te vinden zijn op internet .
Eerst 3 eetlepels soda op 10 l. water ...later een halve kilo ...
Het broebelt en bruist om angst van te krijgen , maar het resultaat is noppes . Zelfs na dagen in het bad te hangen .
Ik heb het gedaan met steeksleutels , verstelbare sleutels en een blikken spatbord .
Het roest verkleurt in het bad zwart en het geeft ook zwart af , na het drogen wordt het terug roest ....
Is er iemand die dit ooit succesvol heeft gedaan ?
|
Gerard Becker
Member
|
# Geplaatst: 10 Feb 2010 19:46
Hallo Guido D,
Hier is mijn ervaring met het elektrolytisch ontroesten. Ik heb het enkele keren gedaan met moersleutels in een klein badje met hooguit 1,5 ltr water. Daar gaan dan plm. 5 eetlepels soda in en als voeding gebruik ik een regelbare gelijkstroomvoeding die ik op 10 volt zet met 1 amp. stroom. Na het aansluiten begint dat direct te bruisen en na een halve dag is mijn sleutel klaar. De tegenpool is een plaatje RVS van plm. 5 x 10 cm.
Foto 1 laat het resultaat zien waarbij het oppervlak na het bad licht geborsteld is met een staalborstel en daarna in de olie is gezet. Alle kieren waar je normaal niet bij kunt komen zijn schoon geworden en het oppervlak is vaal zwart geworden.
Een voorwaarde voor een goed resultaat is wel dat het object behoorlijk vetvrij moet zijn en de afstand tot de tegenpool is bepalend voor de stroomsterkte en dus het bruisen.
Ik ben wel tevreden maar blijf mijn gewone nylon borstels meestal gebruiken omdat die toch wat sneller werken en direct resultaat geven. Het is voor mij een goede methode om erbij te hebben vooral voor moeilijke en kwetsbare objecten.
Probeer het eens kleinschalig en de spanning en stroomsterkte zijn voor mijn gevoel niet zo belangrijk. Succes gewenst.
groeten van Gerard Becker
|
Guida
Member
|
# Geplaatst: 11 Feb 2010 17:19
Hallo Gerard ,
bedankt voor de adviezen .
Ben het nu kleinschaliger bezig en met ander materiaal voor de anode .
Toch even waarschuwen voor het gebruik van RVS als anode , blijkt bijzonder giftig en kankerverwekkend te zijn ...onderaan de tekst staat de link naar de site , maar ik had het al eerder op andere sites gezien maar zonder uitgebreide reden waarom ....
DO NOT USE STAINLESS STEEL ANODES!
Bloody 'ell!
Have you guys read the bit about using stainless steel for the anode?? Here is the text:
"Many people using the electrolysis method for rust reduction swear by stainless steel, stating (incorrectly) that it's not consumed, stays clean and seems safe.
Stainless steel is indeed consumed when used in the electrolysis process, although slowly. The main problem with using it is the hazardous waste it produces. Stainless steel contains chromium. The electrodes, and thus the chromium is consumed, and you end up with poisonous chromates in your electrolyte. Dumping these on the ground or down the drain is illegal. The compounds can cause severe skin problems and ultimately, cancer. Hexavalent chromate is poisonous. These compounds are not excused from hazardous waste regulations where household wastes are.
These compounds are bad enough that government regulations mandate "elimination of hexavalent chromate by 2007 for corrosion protection."
Does your electrolyte turn yellow? That's a sign of chromates.
If you have been using stainless steel for the anodes (positive electrodes), wear rubber gloves when working with or near the liquids. If you need to dispose of it, allow it to evaporate into powders and dispose of the powders in sealed containers during your local "hazardous waste clean-up days".
Best bet - don't use stainless steel no matter how tempting it is."
Scary stuff!!
If anyone has seen the film "Erin Brochovich" with Julia Roberts then you will know how dangerous hexavalent chromium is. The worrying thing is that I didn't know about this earlier and have handled and disposed of this stuff down the drain as it was supposedly non-toxic and harmless. I can't remember there being any yellow residue and the stainless plate may not have been stainless steel as it was magnetic (I know some SS's are ferrous) and it was eventually eaten away by the process. It may have been chrome plated though which may even be worse!
I guess we'd better all just use mild steel from now on then eh???
Cheers,
Craig.
http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid =9158&page=4
|
Bernhard
Member
|
# Geplaatst: 12 Feb 2010 02:06
Hallo Guida,
Ik gebruik het voor de meeste dingen die ik ontroest en heb geen probleem.
Mischien is het probleem dat je te ongeduldig bent, het duurt soms lang.
( Ik had een smal onderdeel met bouten er in en het duurde 6 weken voor ik die los kon draaien)
Als het heel erg verroest is laat ik het er meestal 2 weken in, dat doet geen schade aan het metaal.
12 volt and 2 amp is meer dan genoeg wat je er meer aan volt en amp er op doet is verloren energie.
Meestal borstel ik na een week af, met een staal borstel en dan weer terug, ik vindt dat het dan beter werkt.
Een week later kijk ik weer en als het klaar is, borstel ik het met een staal borstel in de boor machine tot het metaal blank is.
Om roest te voorkomen smeer ik het in met een goede bijen was, afvegen na 1/2 uur.
Dit voorkomt roest voor minstens 2 jaar.
Groetjes Bernhard.
|